ҲОЗИРГИ ДАВРДА МИНТАҚАВИЙ ОЛИЙ ТАЪЛИМНИ РИВОЖЛАНТИРИШ СТРАТЕГИЯСИ: НАЗАРИЙ-СИНЕРЕГЕТИК ТАҲЛИЛ

Mualliflar

  • Бозоров Дилмурод Мирзарасулович

DOI:

https://doi.org/10.55439/yutsftim/598

Kalit so‘zlar:

синрегетика, таълим, олий таълим, минтақавий таълим, ҳамкорликдаги таълим, ўқув фаолияти, ўз-ўзини ривожлантириш, ўз-ўзини ташкиллаштириш, аттрактор, бифуркация, ривожланиш стратегияси, инновация, технология, фанлараро ёндашув.

Abstrak

Мазкур мақолада ҳозирги даврда минтақавий олий таълимни
ривожлантириш стратегияси синергетика нуқтаи назарига асосланади.
Ўзбекистонда минтақавий олий таълимни ривожлантириш жараёнида
синергетик ёндашув ўқитиш жараёнининг турли элементларини ва ўқитиш
жараёни ва ўқув муҳити ўртасидаги мувофиқлаштирилган ва мувозанатли
ҳолатда талабаларга юкни камайтиришга интилади. Ўқитиш самарадорлигини
ошириш, шунда талабалар ҳар томонлама ва баркамол ривожланишга эриша
оладилар. Таълим мақсадлари бир. Aйтиш мумкинки, минтақавий олий
таълимни ривожлантириш тизимида ҳамкорликда ўқитиш сифатли
таълимнинг фикр ва мақсад талабларини амалга оширишнинг самарали
усулидир. Шунингдек, мақолада синергетикани ўқитиш ўзининг услубий асоси
сифатида синергиянинг асосий тамойилларини олиши, яъни синергиянинг ўз-
ўзини ташкил этиш назариясига асосланиши, ўқитиш жараёнида синергик
таъсирни кучайтириши, умумий тузилмадаги синергик операцияга эътиборни
қаратиши илмий нуқтаи-назардан асосланган. Минтақавий олий таълимни
ривожлантириш стратегиясида белгиланган ўқув фаолиятини
самарадорлигини оширишда талабаларнинг ўз-ўзини ривожлантириш
қобилиятини тарбиялаш, уларнинг мустақиллиги, ташаббускорлиги ва
ижодкорлигини ривожлантиришга эътибор бериш, ўқув жараёнида фаол
иштирок этиши ва билими, хулқ-атвори жиҳатидан уйғун ривожланиши учун
асосий ўрин тутиши асосланган.

References

Абдуллаева М.Н. Cинергетика – новые возможности познания и действия // Синергетиканинг табиий-илмий ва фалсафий муаммолари: илмий- назарий семинар: (илмий мақолалар тўплами) / Таҳрир ҳайати: М.Н.Абдуллаева ва бошқа. – Наманган: НамДУ, 2009. – Б.26.

Моисеев Н. Н. Логика динамических систем и развитие природы и общества // Вопросы философии. 1999, № 4. – С. 3-10.

Капица С.П., Курдюмов С.П., Малинецкий Г.Г. Синергетика и прогнозы будущего. Изд. 2-ое. – М.: Эдиториал УРСС, 2001. – 288 с.

Назаретян А.П. Синергетика в гуманитарном знании: предварительные итоги // Общественные науки и современность 1997. № 2. – С. 91-98.

Косарев B.В. Синергетическая философия и научное прогнозирование // Материалы Второй научной конференции Союза ученых СПб.: 2002. – С.52-53.

Пригожин А.И. Дезорганизация: причины, виды, преодоление. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2007. – 402 с.

Гленсдорф П., Пригожин И. Термодинамическая теория структуры, устойчивости и флуктуации. - М: Мир, 1973. – 280 с. Синергетика–30 лет. Интервью с профессор Г. Хакеном / Проведено Е.Н. Князевой // Вопросы философии. №3, – С.57.

Моиссев Н.Н. Логика динамических систем и развитие природы и общества // Вопросы философии. 1999. №4, – С.4.

Буданов В.Г. (соавт. Аршинов В.И). Синергетика на рубеже ХХ – ХХI веков. - М: ИНИОН РАН, 2006. – 64 с.

Сноу Ч .П. Портреты и размышления. – М: Изд. "Прогресс", 1985.- 195с.

Безручко Б.П, Короновский А.А, Трубецков Д.И, Храмов А.Е. Путь в синергетику. Экскурс в десяти лекциях. - М: УРСС, 2007. – 5 с.

https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/2018/

https://www.imd.org/centers/wcc/world-competitivenesscenter/rankings/world-competitiveness-ranking/

https://www.weforum.org/reports/the-global-competitveness-report-2018/

Николаев Б.В. Современные тенденции развития системы высшего образования в США [Текст] : монография / Б. В. Николаев, Н. А. Павлова ; Министерство образования и науки РФ, Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования "Пензенский государственный университет" (ПГУ). - Пенза : Изд-во ПГУ, 2017. - 179 с

Downloads

Nashr qilingan

2023-06-23

How to Cite

Бозоров Дилмурод Мирзарасулович. (2023). ҲОЗИРГИ ДАВРДА МИНТАҚАВИЙ ОЛИЙ ТАЪЛИМНИ РИВОЖЛАНТИРИШ СТРАТЕГИЯСИ: НАЗАРИЙ-СИНЕРЕГЕТИК ТАҲЛИЛ. “YANGI O‘ZBEKISTON TARAQQIYOT STRATEGIYASIDA FAN VA TA’LIM INTEGRATSIYASI MASALALARI” Mavzusidagi Respublika ilmiy–amaliy Anjumani MAQOLALAR TO’PLAMI, 1(1), 236–246. https://doi.org/10.55439/yutsftim/598